Από την Αθήνα έως τις Βρυξέλλες, τη Ρώμη, το Λονδίνο και το Παρίσι, το μποτιλιάρισμα είναι μια καθημερινότητα. Η κυκλοφοριακή συμφόρηση δεν επιβαρύνει μόνο το περιβάλλον, αλλά και την οικονομία και τη συνολική ποιότητα ζωής. Η εύρεση έξυπνων τρόπων για τη διατήρηση της ανάπτυξης των πόλεων είναι ζωτικής σημασίας για ένα καλύτερο αστικό μέλλον.
Οι συγκοινωνιολόγοι ανά την υφήλιο αναζητούν λύσεις για να αντιμετωπιστεί η έντονη κίνηση και κατ΄επέκταση η ρύπανση και η ποιότητα ζωής των πολιτών. Στο πρόσφατο φόρουμ «The Future of Urban Development Initiative», τέθηκαν προς συζήτηση πέντε τρόποι αντιμετώπισης που έχουν υιοθετήσει συγκεκριμένες πόλεις στον κόσμο.
Ας τους δούμε αναλυτικά
1. Στοκχόλμη: Ηλεκτρονική οδική τιμολόγηση
Το ηλεκτρονικό σύστημα τιμολόγησης στην πρωτεύουσα της Σουηδίας, χρεώνει τους οδηγούς για την είσοδο στο κέντρο της πόλης τις καθημερινές, μεταξύ 06:30 και 18:30. Εξαιρέσεις ισχύουν για λεωφορεία, ταξί, ηλεκτρικά αυτοκίνητα και οχήματα έκτακτης ανάγκης. Κατά τη διάρκεια των δύο πρώτων ετών, ο όγκος κυκλοφορίας κατά την περίοδο αιχμής εντός της ζώνης διοδίων μειώθηκε κατά 25% – 1 εκατομμύριο οχήματα λιγότερα την ημέρα – και τα ημερήσια έσοδα από διόδια έφτασαν περίπου τα $300.000. Τα έσοδα από τα «διόδια συμφόρησης» έχουν χρησιμοποιηθεί για τη βελτίωση άλλων υπηρεσιών μεταφορών και διαμετακόμισης.
2. Βαρκελώνη: Δυναμικό σύστημα διαχείρισης κυκλοφορίας
Η Βαρκελώνη επιχείρησε να βελτιώσει το κυκλοφοριακό με τη χρήση της «έξυπνης» τεχνολογίας, τοποθετώντας παντού κάμερες ελέγχου της κυκλοφορίας και διαχείρισης στάθμευσης. Οι αισθητήρες στα σημεία στάθμευσης και τα βίντεο με αναλυτικά στοιχεία παρέχουν δεδομένα σε πραγματικό χρόνο για τη διαθεσιμότητα στάθμευσης, τα οποία μεταδίδονται μέσω της υποδομής WiFi της πόλης, συνδέοντας συσκευές που ανήκουν στον τελικό χρήστη και τις τοπικές αρχές. Οι κάμερες ελέγχου κυκλοφορίας συνδέονται με οπτικές ίνες με την αρχή μεταφορών για την παρακολούθηση της κυκλοφορίας σε πραγματικό χρόνο, παρέχοντας στο κέντρο ελέγχου μέσα αύξησης ή μείωσης της συχνότητας των πράσινων φώτων ανάλογα με τις συνθήκες κυκλοφορίας.
3. Λονδίνο: Ηλεκτρονικός προγραμματιστής διαδρομής
Ο διαδικτυακός προγραμματιστής διαδρομών του οργανισμού Transport for London παρέχει άμεσες συμβουλές για διαδρομές στην πρωτεύουσα του Ηνωμένου Βασιλείου, με τους χρήστες να μπορούν να επιλέξουν πολλαπλούς τρόπους μεταφοράς, όπως περπάτημα, μετρό, λεωφορείο, τρένο, και ποδήλατο. Το κλειδί για την επιτυχία του προγράμματος είναι η προθυμία των φορέων να μοιράζονται πληροφορίες και να τις παρέχουν στο ευρύ κοινό. Οι νέες εφαρμογές που αναπτύχθηκαν από ιδιωτικές εταιρείες για smartphone, βοήθησαν ώστε να παρακολουθείται αποτελεσματικότερα η κυκλοφορία σε πραγματικό χρόνο, δίνοντας μεγαλύτερη ελευθερία στους επιβάτες να επιλέξουν μεταξύ των διαθέσιμων μέσων μεταφοράς.
4. Χονγκ Κονγκ: Δημόσια ελαφρά λεωφορεία
Τα Public Light Buses (PLBs), γνωστά και ως mini-buses, συμπληρώνουν τις τυπικές λεωφορειακές γραμμές του Χονγκ Κονγκ, εξυπηρετώντας περιοχές που είναι δύσκολο να προσεγγίσουν οι κάτοικοι. Με χωρητικότητα 16 θέσεων, τα PLB είναι ταχύτερα και πιο αποτελεσματικά, καθώς κινούνται με υψηλότερη συχνότητα και προσφέρουν συνεχή εξυπηρέτηση. Τα μίνι λεωφορεία μπορούν να ανταποκριθούν γρήγορα στις απαιτήσεις της αγοράς και να παρέχουν μια πιο άμεση, άνετη μετακίνηση σε κάθε δρόμο της μεγαλούπολης.
5. Κοπεγχάγη: Νέο μοντέλο δημόσιων μεταφορών
Το νέο, ολοκληρωμένο σύστημα της πρωτεύουσας της Δανίας στοχεύει στην αποφυγή ή τον μετριασμό της κυκλοφοριακής συμφόρησης. Συγκεντρώνει τρία διαφορετικά Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και συνδέσμους πληροφοριών με φορείς, εταιρείες και την κυβέρνηση. Μέσω εφαρμογής για smartphone, οι πολίτες μπορούν να εκδώσουν σε ελάχιστα λεπτά το εισιτήριο και να το καταχωρήσουν στο κινητό τους τηλέφωνο. Επίσης, λαμβάνουν ακριβείς πληροφορίες σχετικά με την τοποθεσία, τον προορισμό, τον χρόνο της κάθε διαδρομής και φυσικά την τιμή των εισιτηρίων.
Η προώθηση του ποδηλάτου και η εγκατάσταση θέσεων στάθμευσης ποδηλάτων σε όλες τις στάσεις λεωφορείων και στους σταθμούς του μετρό, διασφαλίζει την απρόσκοπτη ενοποίηση όλων των μέσων δημόσιας συγκοινωνίας στην Κοπεγχάγη. Την ίδια στιγμή, η τεχνολογία GPS επιτρέπει την προτεραιότητα του λεωφορείου σε κάθε δρόμο, μειώνοντας τον χρόνο ταξιδιού.
Η κίνηση των οχημάτων έχει περιοριστεί σημαντικά, οδηγώντας στη μείωση των εκπομπών ρύπων στην Κοπεγχάγη κατά 83%. Εδώ, αξίζει να τονίσουμε πως, στη δανέζικη πόλη, το 63% όλων των μετακινήσεων προς την εργασία γίνονται με ποδήλατο.
Πηγή: weforum.org / gocar.gr